Experiències properes a la mort: la Dra. Maria Àngels de Miquel, protagonista de la propera conferència d’Àgora Quàntica
Què passa quan ens acostem al límit entre la vida i la mort? És possible experimentar sensacions, records o percepcions extraordinàries mentre el nostre organisme travessa una situació crítica? Aquestes preguntes, que durant segles han format part de la filosofia, les religions i les tradicions espirituals, desperten avui un interès creixent en l’àmbit de la investigació científica.
Les experiències properes a la mort (EPM) constitueixen un fenomen fascinant. Algunes persones que han sobreviscut a situacions de risc vital descriuen sensacions de pau profunda, la percepció d’abandonar el propi cos, visions d’una llum intensa o trobades amb familiars difunts. Són relats que plantegen interrogants sobre la consciència, el funcionament del cervell i la nostra comprensió de la mort.
Tot i que la neurociència ha proposat diverses explicacions per a aquests fenòmens, encara existeixen preguntes obertes. La interpretació espiritual d’aquestes vivències conviu amb la recerca de mecanismes fisiològics i neurològics que ajudin a comprendre-les.
Amb la voluntat d’aprofundir en aquest debat, Àgora Quàntica organitza una nova conferència el proper dijous dia 15 d’octubre a les 18h. a Cristalerías Planell, amb la Dra. Maria Àngels de Miquel, una professional amb una extensa trajectòria mèdica, investigadora i humana.
La Dra. Maria Àngels de Miquel i la investigació de les experiències properes a la mort
Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctora cum laude, Maria Àngels de Miquel ha desenvolupat una destacada carrera en el camp de la neuroradiologia, especialment a l’Hospital Universitari de Bellvitge, on va impulsar la Secció de Neuroradiologia Intervencionista l’any 1995.
La seva formació internacional inclou estades en institucions de prestigi com el Massachusetts General Hospital de Boston, el Brigham and Women’s Hospital vinculat a Harvard i centres hospitalaris de París, Nova York, Hamburg i Ankara.
La doctora també ha participat com a investigadora principal en nombrosos projectes, entre els quals destaca el Projecte Llum de la Fundació Icloby, dedicat a estudiar científicament les experiències properes a la mort.
Però la seva trajectòria va més enllà de la investigació mèdica. Des de 1999 ha impulsat grups de suport emocional per a pacients i familiars, així com tallers per a professionals sanitaris sobre la malaltia, el patiment i la manera com afrontem la mort. Aquesta sensibilitat també es reflecteix en el seu llibre Inoportunas oportunidades, publicat per l’editorial Luciérnaga l’any 2003.
La conferència d’Àgora Quàntica ofereix una oportunitat per acostar-nos a aquestes qüestions des d’una perspectiva que combina coneixement mèdic, experiència humana i reflexió sobre els grans misteris de l’existència.
La consciència és exclusivament una manifestació de l’activitat cerebral? Què ens poden ensenyar les experiències properes a la mort sobre la nostra manera d’entendre la vida?
Preguntes obertes que conviden a escoltar, reflexionar i explorar sense prejudicis.
Una cita especialment interessant per a totes aquelles persones que senten curiositat pels enigmes de la consciència i volen conèixer les investigacions que intenten aportar-hi llum.
Equip Editorial de Àgora Quàntica